Det pratas väldigt mycket om sökmotoroptimering nuförtiden. Det som många missar är hur lokal sökmotoroptimering har blivit en ny het diskussionsfråga.
Vad är lokal sökmotoroptimering?
Lokal sökmotoroptimering kan utföras på flera olika sätt. Det vanligaste är att man inkluderar sökordet plus den stad där ditt företag ligger, exempelvis SEO Jönköping. Det betyder att lokal sökmotoroptimering är nästintill helt exklusiv för företag. Vanligtvis är det inte mer komplicerat än så när det gäller optimering av din vanliga hemsida. Detta måste då göras på varje sida som du vill ska få positioner på sökord + stad.
Om du tittar på Google Maps så kan du idag se flera olika företag som har optimerat sin synas för att dyka upp på kartan om någon från ett närliggande IP-nummer söker på en viss tjänst. Om du vill ta dig upp på Google maps så är det en fördel att ditt företagsnamn innehåller ditt viktigaste sökord i titeln. Detta är dock inte alltid möjligt, därför finns också ett par andra sätt att ta dig upp på listan.
Du bör först och främst sätta upp en Google+ profil för ditt företag. Därefter bör du fylla i allt så att du får 100% klart. I delen som beskriver ditt företag bör du inkludera några av de sökord som är viktiga för din verksamhet. I delen där du väljer kategorier, som är en av de viktigaste, bör du lägga in sökord som dina kunder söker på som är intresserade av dina tjänster.
Om du gör allt detta kommer du ha chans att få bra positioner i Google Maps och även dyka upp med en pil på kartan som markerar var ditt företag ligger samt vilken adress ditt företag har inklusive vägbeskrivning.
Det finns också lokal sökmotoroptimering på Yahoo, men i dagsläget är det mycket mer populärt att använda Google. Yahoo kan du använda om du bedriver din verksamhet i USA, eller har ett kontor där.
Du kan också låta ett SEO-företag lösa din lokala- samt övriga sökmotoroptimering åt dig. Ett bra tips för att kolla om företag faktiskt har koll på lokal sökmotoroptimering är att se om de dyker upp på de ord som du kan förvänta dig att de ska visas upp på, som exempelvis sökmotoroptimering. När du hittat ett lämpligt företag kan du kontakta dem så att de kan börja arbeta på att optimera din sida för lokala sökningar. Du bör räkna med att arbetet ska följas upp under ett antal månader för att vara säker på att negativa förändringar i samband med nya algoritmuppdateringar justeras.